skriven av: Peacock kl:16:13, 2009
Ännu ett litet oskyldigt barn har så gått och blivit brutalt attackerat av en ond, ful hund i vars gener inte finns mycket annat än huggtänder och det blodiga användandet av de samma. Inte ens under oskyldig lek är det annat än mord de tänker på, som vi tydligt ser på bilden här till höger.
Hur många ungar ska bli halvt lemlästade av dessa ondskefulla vargkreatur innan folk vet att förstå att de inte har att göra i ett modernt och civiliserat samhälle? Vi ser ju inte folk gå med brunbjörn i koppel, eller grävling - men vargättlingar går bra?
Hunden kommer aldrig att domesticeras och kommer alltid att se människor som olika stora stycken ätbart kött. Är man inte stor nog, kommer man ovillkorligen att bli uppfattad som potentiellt byte.
Det kan inte få fortsätta vara så! Jag blir livrädd för min samtid när jag ser det vara helt rumsrent att springa omkring med dessa osäkrade vapen bland oskyldiga människor på stan!
Och jag VET att DU tycker likadant!
Det finns inte en vettig människa som INTE delar dessa åsikter.


2 November , 2009 klockan 16:32
Vet inte hur du tänker men varför förbjuda hundar bara för att en biter?
du verkar ju inte något sunt förnuft överhuvudtaget.
Hur hunden beter sig är helt o hållet ÄGARENS ANSVAR!!!
Visst har hundar sina instinkter, men allt beror på hur ÄGAREN fostrar hunden.
Bor alldeles intill olycksplatsen o hunden har alltid varit lugn o fin när vi träffat den och han har hälsat på min hund utan att göra någon som helst antydan på att vara argsint.
ALLT e ägarens fel, eller barnen som var ute med hunden vid tillfället för olyckan!!!
men tycker du ska skaffa dig en annan uppfattning innan du drar alla hundar över en kam!!!
mvh Amstaff-ägare
2 November , 2009 klockan 16:34
Så hunden har inga egna instinkter? Den har inga egna tänder? Det är väl klart att det är hundens ansvar om den biter. Det vore väl knappast ditt ansvar om jag bet någon? Eller hur?
2 November , 2009 klockan 16:39
E du snurrig på riktigt…
För min3 åriga son finns INGET viktigare än vår hund. Som också är av rasen Rottweiler. Har haft många hundar men detta är helt klart den stabilaste och trevligaste av dom alla… Jag kan inte tänka mig ett liv utan hund eller hundar. Där är INGEN som i dagsläge vet vad pojkarna gjorde med hunden??? Finns tyvärr mycket knäppa saker barn kan få för sig att göra med djur… Men det kanske inte är läge att skicka ut ett par 10 åringar med 50 kg muskler…
MEN körkort på hund är inte mig emot och KRAV på vissa kurser….
Zenita
2 November , 2009 klockan 16:44
Är det pickadollen eller pekfingern som dödar?
- Nej, pekfigrets hund!
/ JdS-redax
2 November , 2009 klockan 16:48
Det är aldrig hundens egna ansvar när den attackerar, hunden kan inte ta ett sådant ansvar. Det är ALLTID ägarens ansvar för hur den uppfostrar sin hund oavsett ras. Visserligen krävs det bättre uppfostran på en “kamphund” men fortfarande äganrens ansvar. Inför istället licens på att få köpa o äga en “kamphund” så lär vi få mjuka o fina “kamphundar” också…..ägare av en sedan lång tid
2 November , 2009 klockan 16:56
Så det vore okej att köra över folk med sin bil också, om man bara sträckte upp handen efteråt och sa att “Ja, det var jag som körde” ?
nej, det är olagligt att köra på folk.
2 November , 2009 klockan 16:57
..och då har bilar inte ens sylvassa tänder och smak för kött.
2 November , 2009 klockan 17:08
Det är klart att det är ägarens ansvar. Det är ju som sagt ägaren som uppfostrar hunden..
2 November , 2009 klockan 17:08
Tänk att folk aldrig ska lära sig. Då menar jag icke hundfolk och icke lämpliga undägare.
är själv hundägare sedan 25 år och av just rasen som beskrivs.
finns SÄLLAN farliga hundar, däremot farliga hundägare, fel uppfostran och fel inställning till just hund.
VAD orsakade att hunden bet? varför är det alltid hunden som får sätta livet till?
Vad vbet DU/NI vad ungarna gjorde med hunden eller mot hunden?
det skriks ofta även från “ert” håll hur hemskt det är med djurplågeri osv. att sådant borde stoppas ! utsatte barnen hunden för något som egentligen kunde klassas som djurplågeri? tänk om?!!! Hur är då eran inställning?
en driks hund ( som den tyudligen var utifrån vittnes uppgifter som kände hunden) blir ALDRIG agressiv på detta viset UTAN orsak!
tänk på det nästa gång ni skickar ut era ungar med hunden , eller spyr galla över en hund som försvarat sig.
2 November , 2009 klockan 17:17
Ni vet innerst inne att ni har fel, men det är okej. : )
2 November , 2009 klockan 17:29
Jag hoppas verkligen du skojar, om inte, sluta snacka skit om saker du inte inte har något som helst kunskap om.
2 November , 2009 klockan 17:33
Haha. Jag gillar din självsäkerhet. \”jag skiter i vad du tycker, jag har rätt oavsett\”. Du är med all säkerhet en kattägare. Rätt sorgligt att du inte kan se förbi snoken din bara.
2 November , 2009 klockan 17:37
FÖRBJUD MÄNNISKOR!
Är det några varelser som är livsfarliga så är det människor. Fy fy. Förstör allt ifrån människor till naturen. Förbjud de.
2 November , 2009 klockan 17:52
Provocerande fjant.
2 November , 2009 klockan 17:53
Barnen svälter i Afrika och ni bryr er om skitsaker. Skaffa er ett liv istället!
2 November , 2009 klockan 18:02
Usch det där är ju vedervärdigt!
2 November , 2009 klockan 18:04
Ok, Peacook. Du vet visst inte mycket om hundar.
Hundar tillför mer liv och sundhet än vad de skadar.
2 November , 2009 klockan 18:06
Väx upp, Peacock. Vi kan väl då lika gärna förbjuda ungdomar, barn, män, kvinnor, bilat etc etc då det på varje hundattack går åtminstone 100 fall av misshandel där pappan/mamman är de skyldiga. Jag gissar väl att du är runt 18-25 och därmed inte har mycket innanför pannbenet ännu, men du kanske ska läsa på innan du uttalar dig och därmed gör dig själv till åtlöje? Otroligt att vilka spån som helst får “blogga” och därmed får uppmärksamhet när de egentligen borde skyla sin okunskap så mycket som möjligt i skam.
Nej, jag har ingen hund. Jag är bara för sunt förnuft och skriker du förbjud hundar, då kan jag skrika förbjud bilar, tobak, alkohol osv osv.
2 November , 2009 klockan 18:09
Förresten så borde man väll förbjuda muslimer om man följer peacooks resonemang. De spränger ju folk i bitar.
2 November , 2009 klockan 18:11
Peacock kan ju inte vara riktig! Tycker du att det är ok oxå att avliva en människa om den försvarar sig mot en annan människa. Människor är väl oxå rovdjur eller?!
2 November , 2009 klockan 18:16
Då ska vi förbjuda idioter som kastar ur sig idiotiska saker på bloggar!
2 November , 2009 klockan 18:18
Hahaha… Finns nock inte en enda vettig människa som delar dina åsikter. Detta va ju bland det dummaste jag läst! Å Fula? Hahah, tio gånger finare än dig, hjärtat!
2 November , 2009 klockan 18:20
Människan är den mest fruktade och ondsinta varelse på jorden. Hur många blir inte misshandlade, rånade, mördade, våldtagna, spottade på, mobbade m.m. UTAN ANLEDNING.
2 November , 2009 klockan 18:23
Alltså jag förstår inte hur du resonerar kring hundar! Du har absolut inte ett rätt när det kommer till att veta hur en hund fungerar. Jag håller definitift med Mattias, hur en hund uppför sig är helt och hållet hundägarens ansvar.
Det är vi människor som ska vara hundarnas flockledare och inte tvärt om! En nio årig pojke kan omöjligt ha en så stark ledarroll gentemot en rottweiler, så jag tycker dennes föräldrar också borde veta bättre än att släppa dom ensamma…men nu är skadan skedd och visst är det hemskt. Man vill ju att ens hund ska vara en familjemedlem på alla sätt och vis men då måste man visa vem som bestämmer. Speciellt när det kommer till en så stark ras som rottweiler.
Men det finns ingen som helst anledning att skylla allt på hunden, det är inte hundens fel!
2 November , 2009 klockan 18:35
Hittills har ingen av er kommit med ett enda vettigt argument. Omoget att blanda in mänskliga brott när man jämför med ett djurs instinkter. Frågan var huruvida saker med huggtänder passar in i ett samhälle och det gör de inte.
2 November , 2009 klockan 18:36
Ni måste sluta med att humanisera dessa vargar och projicera era “upplysta” psyken på deras fyrbenta kroppar. Se dem för vad de är - våldsbenägna rovdjur skapade av naturen för att jaga och äta kött.
2 November , 2009 klockan 18:41
Jag tror att denna person är verkligen alkohol skadad eller i nån form av annan typ av genetic disorder.
Som hundägare vet jag av erfarenhet att:
-eftersom hunden är så lojal kommer den att uppföra sig efter hur man uppfostrat den.
Det är som barn…. behandla barnen på fel sätt så skall du se om barnen i flesta fall kommer att hamna snett.
Tycker inte om folk som bara öppna munnen utan några kunskaper och säger saker och ting som inte stämmer.
Hade människan haft den lojalitet som en hund har…. hade vi inte levet i de eländiga världen.
2 November , 2009 klockan 18:44
Till : Peacock
Helt ärligt nu ….
ÄR INTE MÄNNISKAN EN VÅLDSBENÄGEN ROVDJUR ?????
TÄNK INNAN DU ÖPPNAR MUNNEN ….
2 November , 2009 klockan 18:46
Pitbull: Du borde tänka. Att skriva med versaler ser SÅ dumt ut.
2 November , 2009 klockan 18:47
INGEN IDÉ OCH ARGUMENTERAR FÖR ÄR MAN IQ-BEFRIAD SÅ ÄR MAN …. TYVÄRR …. MITT RÅD TILL DIG ÄR ATT SÖK HJÄLP…… SAMHÄLLET BEHÖVER INTE FLER SOM DIG KAN JAG SÄGA MED GOTT SAMVETE .
2 November , 2009 klockan 18:49
Du … LÄGG NER MED ALKOHOLEN OCH ANDRA DROGER SOM HAR FÖRSTÖRT DINA HJÄRNA CELLER …. pga det så kan du inte tänka klart …..
2 November , 2009 klockan 18:58
Måste rätta till lite fel som uppståt i artikeln.Pojkarna som rastade hunden var 3st inte 2, sen är dom 12år gamla och inte 9.Pojken som hunden bodde hos har rastat den hunden minst ett 50tal ggr utan tidigare incidenter.Vad som fick hunden att bita får vi aldrig svar på då hundar inte kan prata.Vad gjorde pojken mot hunden som utlöste detta?…kännde hunden väl och den har ALDRIG tidigare visat sådana tendenser till att bita någon.Allt detta som hänt är givetvist tråkigt både för den drabbade pojken och hundägarna.
2 November , 2009 klockan 19:26
Hundar är djur (!!) och djur drivs till stor del av nedärvda instinkter. Dessa instinkter kan komma fram och förstärkas om hunden blir överraskad och känner sig hotad, om den är gammal och fått sina sinnen avtrubbade eller om den är sjuk av någon anledning. Inte sällan förekommer hjärntumörer som gör vilken snäll hund som helst till ett oberäkneligt monster. Det är många hussar/mattar som chockats när deras gosiga hund plötsligt satt tänderna i halsen på dem. Det är synd att hundägare inte förstår dessa enkla saker utan förlöjligar sig själva hela tiden genom kommentarer som “min vovve skulle aaaaldrig göra någon illa”. Man blir trött på folks okunnighet och naivitet.
2 November , 2009 klockan 20:36
finns det nåt mer skrikigt djur än påfågel, kanske en självbiografi. forbjud allt sånt, tycker illa om påfåglar och skrikande människor som är så ajälvupptagna. anonymos
2 November , 2009 klockan 21:12
FÖRBJUD SÅNNA SOM DIG OCH MÖRDARE SAMT PEDOFILER, VÅLDTÄCKTSMÄN OCH KRIMINELLA UNGDOMAR
2 November , 2009 klockan 21:17
Du är ju knappt motsägelsefull ju.
Först skriver du “Så det vore okej att köra över folk med sin bil också, om man bara sträckte upp handen efteråt och sa att “Ja, det var jag som körde” ?
nej, det är olagligt att köra på folk.”
Några inlägg senare skriver du “Hittills har ingen av er kommit med ett enda vettigt argument. Omoget att blanda in mänskliga brott när man jämför med ett djurs instinkter.”
Ett tips är att sätta dig ner och samla dig innan du skriver…
Patetiskt att man behöver provocera människor så här mycket för att få fler läsare till sin blogg…
2 November , 2009 klockan 21:28
Du vet inte ens vad ungen hade gjort mot den hunden!!! Det ligger nog mer bakom det än vad du tror!!
2 November , 2009 klockan 22:51
Som stolt ägare till två rottweilers vill jag informera dig om att alla hundar kan vara farliga om man inte kan sin hund/ ras.
hunden har sin instinkter och det gäller för oss hundägare att kunna den ras vi har utan och innan.
Rottweilern tex är från början en vallhund. Inte många som vet eftersom att den tyvärr vinklas av media som en kamphund.
om man som hundägare kan sin ras, vet dess historia och egenskaper och vilka användingsområde hunden har.
utnyttjar man detta i sin uppfostran, ger rätt motion, disciplin och kärlek kan vilken hund som helt bli en bra hund.
men även vem som helst med lite sunt förnuft lämnar aldrig barn och hund utan uppsikt.
inte för att hunden är farlig utan för att barn som menar så väl inte alltid använder samma sunda förnuft och kanske inte tänker sig för och hunden blir trängd och då är olyckan framme.
det är en olycklig historia det som har hänt men det är också tråkigt att media alltid hänger ut våra så kallade kamphundar med namn direkt om något händer.
men skrivs det något om vilken hund som har högst bitfrekvens och vem som står för flest olyckor i hemmet? jo våra kära normala familjehundar som golden..
men golden är en ras med sina speciella egenskaper som behöver stimuleras..
Mina två hundar är världens bästa (självklart eftersom att de är mina) men ger jag inte det dom nehöver märks det direkt och jag skulle aldrig lämna dem utan uppsikt tillsammans med barn, mina som andras.
så visst alla får ha sina egna åsikter och det respekterar jag men kom igen…
finns det något som kan skänka så mycket glädje som en hund tex..
fråga “pensionärerna” på hemmet som jublar när mina killar kommer på besök…
tack för mig..
2 November , 2009 klockan 23:08
Ska vi inte förbjuda människor? Tror dock det är mer hundar som dör av människans övervåld!
2 November , 2009 klockan 23:14
Det är alltid ägarens fel att en hund attackerar en hund kan det aldrig vara fel på. Precis som med människor det är alltid föräldrarna det är fel på därför tycker jag man kan lägga ner rättspsyk och fängelser för precis som med hundar så finns det inga farliga människor bara farliga föräldrar/hundägare
Bättre om alla går beväpnade så att man kan försvara sej mot dessa.
2 November , 2009 klockan 23:18
hur många attacker med hundar sker det jämfört med attacker utförda av människor?? mycket mer än hundar eller hur!!! då borde människor förbjudas mer än hundar…
2 November , 2009 klockan 23:43
Peacock, jag vet inte om du blev skrämd av en hund när du var liten eller vad som ligger bakom din totala räddsla för hundar. Men jag tycker absolut att du ska läsa på om ämnet innan du yttrar dig. Okunskap och räddsla är en kombination som skrämmer mig mer än en aggresiv hund, för hunden går i de flesta fall att rätta till. Människor är desto envisare och dummare…
3 November , 2009 klockan 2:09
Intressant hur inte en enda av er verkat bry sig om hur det gick för den stackars pojken. Känslokallt?
3 November , 2009 klockan 4:42
Hur det gick för pojken? Han blev opererad för sina skador, fortsättning lär följa.
men snacka om projektion, du överför din egen fobi och dina värsta mardrömmar på alla hundar. Skulle du göra samma sak om du blev överfallen av en människa, få torgskräck och låsa in dig för att alla människor är farliga mördare?
Dessutom, bilden du valt som illustration är vilseledande. Pitbulls/Amstaff har mycket löst skinn i ansiktet och stora munnar. Den ser livsfarlig ut, när det enda den egentligen gör är at koncentrera sig på att fånga bollen.
3 November , 2009 klockan 10:57
[...] jag skrev igår, “Förbjud hundar“, drog en del uppmärksamhet till sig. Nästan lite läskigt att se hur hundägare hopar ihop [...]
3 November , 2009 klockan 13:17
Här, alla mina hundvänner, har vi svaret på frågan vi alla har ställt oss om denna stackars blåsta jänta..
“Hej jag heter petra och jag har ofta och många åsikter. Här ventilerar jag dem samt lite allmänt vardagligheter som jag vill få ur skallen för att slippa tänka på dem för att min doktor som jag träffar ibland (men inte så mycket nu för tiden) tycker att jag borde skriva av mig saker istället för att gå och tänka på dem dag efter dag efter dag och sedan dess jag började göra som han givit mig råd om att göra så har jag gått upp flera kilo och nästan slutat skära mig helt.”
Hon har i princip frånsagt sig allt ansvar för det som rullar runt i hennes alldeles för stora tomma huvud.
För att få koll på sina väldigt egendomliga tankar och funderingar måste hon skriva ner dem, för risken finns att hon går vilse i jakten på att greppa tankarna och baka in lite vettigt förnuft i dem om hon inte skriver ner dem. Hon misslyckas iofs i båda fallen men hon går ju iaf inte vilse längre.
3 November , 2009 klockan 16:50
[...] kan hundnissarna tänka lite på… Länk hittar du [...]
3 November , 2009 klockan 16:51
Sveriges lag, kapitel 5, tredje paragrafen:
“Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.”
3 November , 2009 klockan 16:55
du e totalt blåst! om du seriöst har dessa åsikter tycker ja bara synd om dig!!!!!!!!
3 November , 2009 klockan 18:39
Hunden attackerade inte pojken punkt slut…En boll var inblandad och hunden fick tag i pojkens arm istället för bollen.Mycket tråkigt att läsa att folk tror att ägaren har uppfostrat sin valp(ja han var valp 10mån)till att bita andra.Vad som hänt är givetvis olyckligt för alla drabbade,skadade pojken+familj och hundens familj.Ägaren har själv barn och dom har förlorat sin bästa vän genom denna olycka(hunden avlivades).Pojken som blev biten är enligt uppgift på bättringsvägen och inte allvarligt skadad.Krya på dig killen.
3 November , 2009 klockan 23:17
Pojken som blev biten är allvarligt skadad och hade inte en lärare blivit tillkallad så hade utgången varit oviss. Läraren på Dalhemsskolan slogs med kamphunden i tio minuter. Bland annat lyckade s han kränga av tröjan från pojken som hunden fixerat sig vid. Den 11-årige pojken väger 31 kilo och hans svårt sargade armar orkade inte hålla hundens käftar längre från sig när läraren kom rusande från skolområdet. Attacken hade inget med lek att göra. Normala sällskapshundar råkar också bita folk, men det ger inte detta sjuka resultat.
Undrar om ni storhuvuden kommer att resonera likadant när det gäller era egna barn.
3 November , 2009 klockan 23:24
Har funderat på att skaffa en “varg” för jag älskar hundar. Har en polare som har en sån och än så länge har den inte haft dö på nåt. Visserligen brukar den slicka sig om munnen när han lömsk stirrar på min brorsbarn.
Jag bor på filborna församling och ser ni mig komma spankulerande med min vovve, så bli föer faen inte rädda, de e ju bara en snäll hund.
en lömsk hundägare
4 November , 2009 klockan 0:11
Gör som danskarna: förbjud kamphundar, inför någon form av licens, efter genomgången utbildning, som skulle kosta ca 20 000 kr. Då skulle bara de seriösa hundägarna vara kvar. Och de äkta sällskapshundarna skulle få en renässans.
4 November , 2009 klockan 0:26
Om nu 11-åringen inte blev attakerad, då undrar jag vad det var som trasade sönder hans arm? Ett spöke kanske?
Jag är bara nyfiken eftersom många detaljer inte stämmer som stod i tidningarna. Pojken var en hårsmån från att bli där för gott om inte en manlig person ingripit i sista sekunden; efter att ha blivit tillkallad av en av de pojkar som varit ute och gått med hunden. Vad jag kan erinra mig så ligger det ett daghem och en skola bara ett stenkast bort från platsen där angreppet ägde rum.Hade det inte hänt 11-åringen så hade det hänt ett annat barn som råkat tappa något på marken, en boll, en påse godis, vem vet. Kamhundsägarna kanske vet eftersom de numera härskar o dominerar över hela Sverige nu. De är högljudda och aggressiva precis som deras hundar.
4 November , 2009 klockan 10:13
Peacook> du kan ju INGENTING om hundar. sluta uttala dig innan du har fakta.
och rottweilers är INGA kamphundar. dom e från början till som vallhundar, inget annat.
har träffat på hunden i fråga o den verkar hur stabil som helst, men tyvärr får vi inte veta varför detta hända, men hunden e nu tyvärr avlivad, då ägaren själv tog detta beslut direkt efter händelsen.
och vi har barn som går på skolan, o pojken som blev biten ligger nu nere i malmö men skador, men inget livshotande. Hundägaren har ringt pojkens föräldrar och beklagat sig och berättade hur ledsen han är för den som hänt, inte mycket mer han kan göra i nuläget.
Men tycker nog du ska gå till din läkare o prata med honom innan du spottar ut nåt mer du inte har en aning om!!!!
4 November , 2009 klockan 11:26
Till Mattias
Jag vet i alla fall att man inte låter barn gå ut med brukshundar. Det är helt vansinne att låta sånt passera. Det är märkligat att våra politeker inte driver frågan om licens av, eller förbud mot sådana hundar. Människor som köper dessa hundar säger till 70 % att de ska ha den till försvar eller som ett skydd mot någon. Bara det säger att dessa personer är helt fel på det och borde uppsöka närmaste mentalsjukhus. Vissa köper pistoler som skydd och andra använder kniv och sen har vi den där gruppen som använder brukshundar som boddygards.
Hunden på dalhem skyddade ett revir och rangordnar de som är i flocken. Dessa stora hundar är mycket dominanta och i fel händer på fel plats kan det hända allvarliga saker.
4 November , 2009 klockan 13:43
Mattias: Jag har aldrig sagt att “rottwejlers är kamphundar” så sluta komma hit och bara slänga dig med en massa hittepå.
I övrigt kommer du bara med luft, min lille vän.
4 November , 2009 klockan 14:52
Råkade snubbla in här och läste era åsikter… Jag har själv en Rottweiler. Min hund är helt övertygad att han väger 3kilo och borde få sitta i knäet. Han är god o glad och självklart älskar jag honom. Men sammtidigt vet jag han väger 50kilo och OM det händer något kan det gå riktigt illa. Deta är mitt annsvara!! Jag måste kontrolera min hund och se till att vi inte hamnar i en sitvation där det kan hända. Jag skulle aldrig låta ett barn gå ut med min hund! Han väger 50kilo och hur fan ska ett barn eller någon utan vanna kunna stoppa honom OM det händer något? Jag håller med om att deta var förjävligt men vi lär aldrig få reda på vad som hände. Precis som människor blir galna kan hundar oxå bli det och de e fakta. Jag vill oxå tacka dig Peacock. För att du inte diskriminerar oss som är rottweiler ägare utan att du hatar alla hundar. De gör att man inte känner sig så ensamm för du avskyr ju oss alla. PS hunden på din bild är inte arg utan försöker bara fånga sin boll så du behöver inte vara rädd Ds
4 November , 2009 klockan 18:07
Tibor Hajdu sade:
3 November , 2009 klockan 23:17
Pojken som blev biten är allvarligt skadad och hade inte en lärare blivit tillkallad så hade utgången varit oviss. Läraren på Dalhemsskolan slogs med kamphunden i tio minuter. Bland annat lyckade s han kränga av tröjan från pojken som hunden fixerat sig vid. Den 11-årige pojken väger 31 kilo och hans svårt sargade armar orkade inte hålla hundens käftar längre från sig när läraren kom rusande från skolområdet. Attacken hade inget med lek att göra. Normala sällskapshundar råkar också bita folk, men det ger inte detta sjuka resultat.
Undrar om ni storhuvuden kommer att resonera likadant när det gäller era egna barn.
Min sympati till pojken…MEN.
Förstår att du vill måla upp bilden till att hunden var galen.Jag såg en del av händelsen och jag kan ju säga som såhär att den sk läraren brottades inte med hunden i 10min snarare 1min om ens det.Han tog hand om hunden(bort från pojken)och gick iväg med den,troligen till hundens hem då.Hunden var helt lugn under denna tid.Jag försvarar inte hunden och dess beteende,men varför ska folk ljuga och överdriva om situationer.En del vittnesuppgifter som man har läst om är helt tokiga dvs felaktiga.Är det för att sprida skräck i samhället och öka på rädslan för hundar?
4 November , 2009 klockan 22:05
Man behöver inte ljuga för att få hundar i dålig dager - det räcker gott och väl med att hålla sig till sanningen.
5 November , 2009 klockan 0:11
Om allt alltid är så fantastiskt med dessa underbara kamphundar, så undrar jag varför det ständigt sker sådana angrepp och att konsekvenserna blir så förödande. Lär er istället att umgås med människor och inte med djur.Fram för lagar som stoppar olämpliga personer att skaffa sig dessa tickande bomber. Hunden har alltid funnits som ett sällskapsdjur och brukshund i Sverige, men de senaste 15- 20 åren har man sett en utveckling som spårat ur fullständigt och allt för ofta får man se rubriker som den senaste där störd hund, olämpliga ägare varit i farten.
5 November , 2009 klockan 15:46
Här har vi en film som visar exakt hur lömska hundarna är:
http://lolpics.se/?id=921
6 November , 2009 klockan 14:59
Snälla sluta dra alla hundar inom en viss ras över samma kam! Annledningen att det idag är vanligare med “hund atacker” är inte att hundarna idag är farligare i sig själv utan att det idag finns fler hundar i sverige än vad det gjorde för 20år sedan. Sen finns det idioter som inte borde ha hund, barn, bil men det gäller mycket annat oxå.. Vill också passa på att berätta för okuniga att Rottweiler INTE är en kamphund uttan en bruks hund!! Rottweilern användes för i tiden av affärsfolk att hänga pengapungen runt halsen på för att rövarna inte skulle sno den. En Kamphund är hundar som enbart är uppavlade för att döda! Borde kanske ha lite mer koll innan man säger något… Har pojken i mina tankar de som hände e sådant som inte får ske.. Hundar får inte bita liten som stor!!
6 November , 2009 klockan 15:15
Det enda som är vanligare än attacker från hemska hundar är folk som inte kan stava.
4 December , 2009 klockan 11:07
Det var nog i särklass det dummaste jag någonsin har läst. Fanns INGET vettigt ALLS i dina tankar. En frisk hund attackerar aldrig oprovocerat,en laddad pistol inte kan avfyra sig själv, det är människan som har ansvaret i bägge dessa situationer. Skulle du anklaga pistolen och inte människan som höll i den om någon du kände vart skjuten? Ägaren har ansvar för sin hund, och det är också människan som bär ansvaret för vad hunden gör då vi tar in den i vårt hem, för hunden har aldrig bett att få vara där.
Om ditt resonemang ovan skulle användas på människor så skulle vi vart en utdöd ras för länge sedan…
4 December , 2009 klockan 11:18
Ok, Peacock, du skrev;
“Se dem för vad de är - våldsbenägna rovdjur skapade av naturen för att jaga och äta kött”.
Och vad menar du att människan är då???? Vi om någon art är våldsbenägna rovdjur, vi är också skapade av naturen. Skillnaden är att hundar/vargar(även andra rovdjur) bara dödar för mat eller för att försvarar sig själv, sitt revir eller sin avkomma. Människan dödar för skojs skull och för sport. Vilket är värst????
4 December , 2009 klockan 13:44
madmolly: lägg ner. Människor biter inte halvt ihjäl snmåpojkar i parker. Din jämförelse är bara löjlig. Väx upp.
4 December , 2009 klockan 13:51
Jag undrar vems jämförelse är löjlig.
Missar du att läsa den delen av tidningen som innehåller människor som utövar våld mot andra människor? Bara för att människor inte använder tänderna så betyder inte det att vi inte är våldsamma. Tror du behöver komma ut och leva i den riktiga världen, inte bara sitta hemma och fantisera.
4 December , 2009 klockan 13:53
och din film som visar, Citat ” hur lömska hundar är” slut citat, bevisar bara det vi andra redan visste…Att du inte har en ANING om vad du pratar om.
Hunden på bilden är en valp som leker, ena personen leker med en ljus källa som hunden försöker fånga….
4 December , 2009 klockan 13:56
Angel, jag håller helt med, folk som inte vet vad de talar om ska inte uttala sig. Är själv ägare till två vackra kärleks fulla tjejer av rasen rottweiler och det finns mer “kamp” i grannens dvärgpudel än vad det finns i mina tjejer.
4 December , 2009 klockan 14:00
och Peacock; en sista sak. du skriver på din sida att:
Eftersom jag är ganska så känslig av mig och har lätt för att må lite dåligt av kritik ber jag om att bara få snälla kommentarer på min blogg. har du inget snällt att skriva så behöver du inte skriva alls”.
Gäller detta bara de som kommenterar? Borde du själv inte föregå med gott exempel?
4 December , 2009 klockan 14:05
madmolly: jag skriver inget elakt om dig på min blogg. men det vore trevligt om du skrev ihop bättre.
5 December , 2009 klockan 0:20
Jag tycker synd om dig. Att vara så begränsad i sitt tänkande och så full av fördomar och felinformation och så fruktansvärt rädd för något du inte känner till….hade detta varit människor det handlade om så hade du kallats rasist. Tycker bara det är synd att du aldrig kommer att få uppleva den totala lyckan av att dela ditt liv med en annan varelse som älskar dig ovillkorligt och är dig lojal i alla lägen. Jag litar på mina hundar i alla lägen de sviker aldrig. Du verkar hata djur och i min bok så är en människa som inte har respekt för ALLA inte en bra människa i min bok.
5 December , 2009 klockan 23:38
Dåligt att göra reklam för dina böcker i dina kommentarer. Spam.
7 December , 2009 klockan 9:55
Bara för att du mår dåligt och inte har någon som tycker om dig så behöver du ju inte ta ut det på oskyldig hundar. Det är inte deras fel att ditt liv är meningslöst att det enda sätt du vet att må bra är att du försöker få alla andra att må lika dåligt som du själv uppenbarligen gör….självupptaget och patetiskt
7 December , 2009 klockan 10:37
Stackars patetiska människa, det måste verkligen vara hemskt att vara du eller försöker du bara vara provokativ, för så dum som du gör dig kan man väl ändå inte vara på riktigt!
17 December , 2009 klockan 12:07
[...] Läs mer om det här: Förbjud hundar [...]
21 December , 2009 klockan 3:05
Jag har alltid haft hund och att träna hundar är något jag vuxit upp med. Till att börja med för att försöka förklara utan något gulligull till hundarnas vinnande - så fungerar en hund lika dant som en varg. Med detta menar jag flock betende. Som exempel - vem äter först i en flock .. ledaren naturligt vis .. tigger de underlägsna av en självklar ledare - svar nej. Så .. om man har en självklar ledarskap ska man kunna lämna en kött bulle på golvet på kvällen .. den SKA vara kvar på morgonen .. kanske en ner drägglad hund brevid som frågar om tillstånd att ta den .. Eller vem går först eller bestämmer formationen i en flock ?? .. Så har ni hundar som drar i kopplet ..
( och ja jag har sådan pli på mina hundar). Vart jag vill komma med detta är att det är ägarna som måste förstå att den gulliga lilla Labbradoren de köpt behöver träning! En viftande svans räcker inte. Tycker man ser varje dag hur folk fullkomligt låter hunden bestämma och JA!! det är farligt. Om jag skulle släppa mina hundar med någon annan - JA det är osäkert eftersom personen i fråga inte är deras flock ledare. Jag tycker definitivt att det ska vara licens på att ha hundar - eller djur över huvud taget då många har dem som leksaker.. Jag har en retriver som jag tränar fågel jakt och vilt spår med och en sk mödar blandning dobberman/rottis som jag tränar lydnad med. Folk som ser mig träna mina hundar tycker att jag är elak . dvs när jag tillrätta visar dobbermannen - han ligger på rygg med mig morrandes över o nyper honom .. men hur funkar de i en flock ! är ledaren mjuk o tycker inte att de gör något när lill vargen tykar upp sig ? - den lille “söte” blir bokstavligen tillrättavisad så blodet skvätter.
Vill också tillägga . . . 3 hundar attakerade äldre o människan kom undan .. tja .. en fullt attakerande hund sattsar på strupen = hade detta varit fallet hade människan varit död. ALLA måste lära sig att djur (över huvud taget) inte är leksaker och skall respekteras därefter.. men skyll ALDRIG på djuret .. det är ägaren som har ansvaret
Djurälskaren
21 December , 2009 klockan 19:08
Kamp hundar ja ,, konstigt att undersökningarna visar att golden retrivers står för de flesta “bett”..
2 Januari , 2010 klockan 2:33
Ärligt talat tror jag att du skämtar, du driver med oss. Utifall du inte gör det ska jag kolla på dina argument och se om de håller.
“Inte ens under oskyldig lek är det annat än mord de tänker på, som vi tydligt ser på bilden här till höger.” Bilden är knappast ett bevis, då det finns massvis av bilder där hundar inte alls ser arga ut medan de leker. Att ha endast en bild för att stödja din tes gör den knappast trovärd. Du får allt komma med lite bevis eller argumentation för att de skulle tänka på mord medan de leker.
“Hunden kommer aldrig att domesticeras och kommer alltid att se människor som olika stora stycken ätbart kött.” Ännu en teori utan några argument. Varför skulle hundar se människor som ätbart kött? Människor är knappast en del av djurets kostcirkel.
“Jag blir livrädd för min samtid när jag ser det vara helt rumsrent att springa omkring med dessa osäkrade vapen bland oskyldiga människor på stan!” Hur stor är risken att en hund attackerar en människa? Är det befogat att alla hundägare ska straffas för att några fåtal hundar inte sköter sig? Är inte det kollektiv bestraffning?
“Det finns inte en vettig människa som INTE delar dessa åsikter.” Argumentationsfel.
6 Januari , 2010 klockan 17:20
Apropå likneksen med att köra på folk…
Det är olagligt ja, men är det olagligt att ÄGA EN BIL?
Nej just det… Är det föraren eller Bilen som är skyldig?
Just det… Samma med hundar…
Jag tycker iofs att vanligt folk inte kan klara av hundar, lika korkat som det är att det är lagligt att bära vapen i USA…
För att få äga hund borde man tvingas ta “hundkörkort” och då ska det fan vara svårare att ta än ett vanligt körkort, eftersom det är en levande varelse man ska klara kontrollera och TRÄNA *de flesta tränar inte sin hund i NÅT, tacka fan för att de blir “opålitliga”*
Så i oorthet, bara för att DU har hundskräck *Du tror säkert vargar är livsfarliga människoätare också* betyder det inte att DU har rätt…
Fast Hundägande BEHÖVER kontrolleras mycket mer och MYCKET hårdare…
=) Nice blogg annars, hoppas det fortsätter uppåt för dig!
7 Januari , 2010 klockan 13:58
Baalzie: Nu blandar du äpplen och päron. Varför börjar du prata om bilar? är det för att du inte vågar prata om hundar, för att du vet att du har fel?
21 Juni , 2010 klockan 11:45
Det är självkilart för min del, hundar har ingen funktion och fylla i stan och den är faktiskt gjord för mäniskor.
Sen kan vi lågga till att dom är en sanitär olägenhet och det är inte bara en hundägare som inte tar upp skiten efter sin hund utan majoriteten låter skiten ligga kvar för andra att kliva i.
Så självklart ska alla hundar i stan förbjudas.